posted by Lmm 2014. 3. 2. 04:54




The lower half of D is now a new branch, the Depths.

Two new races: Formicids and Vine Stalkers.

A new deity: Dithmengos the Shadowed.

Greatly revised monster sets in the Lair branches.


 * 이제 메인 던전의 하층부분은 새로운 구역인 깊은 곳으로 바뀝니다.
 * 새로운 종족: 개미맨, 덩굴 추적자
 * 새로운 신: 그늘진 자, 디스멘고스
 * 짐승 소굴의 몬스터 셋을 크게 바꾸었습니다. (몬스터 테마 말하는 듯)

서브던전

 * The main Dungeon is now sixteen levels.

 * A new branch: the Depths; entered from the end of Dungeon, it is six levels long and contains the entrance to the Realm of Zot.

 * The Vaults are now entered from D:14-15 and need a rune to enter.

 * Abyssal stairs appear more frequently, and are fixed with depth.

 * Ziggurats require only three runes to enter; an entrance is guaranteed in Depths, but still spawn as normal in Pan.

 * Portals are no longer closed when carrying the Orb of Zot.

 * The Horn of Geryon is no longer necessary for entering Hell branches.

 * Labyrinths contain more enemies, and the minotaur is normally awake.

 * More Ziggurat enemy sets.

 * Crypt endings now contain some pieces of thematic loot: draining and/or pain and/or vampiric weapons, rings of positive energy and amulets of warding, one of several unrands, the Necronomicon, or evokers/staves.

 * Easy ice cave portals now appear only in D, Lair, and Orc; hard ice cave portals appear in Elf and rotating Lair branches.

  • Portal timers have been generally shortened and made more consistent with each other; additionally, the shorter timer started upon first seeing them has been removed.
  • The layout of the last level of the Vaults has been changed, with all four subsections being open at each corner.

 * 메인 던전이 16층 까지로 바뀝니다.
 * 새로운 구역: 깊은 곳(Depths); 메인 던전의 마지막 층에서 입장할 수 있습니다. 조트의 렐름의 입구가 있고 총 6층으로 되어있습니다.
 * 보물 창고(Vaults)는 이제 메인 던전의 14-15층에서 나타나고, 룬이 있어야 들어갈 수 있습니다.
 * 어비스의 입구가 더 자주 나타나고, 깊은 곳(Depths)에 항상 출현합니다.
 * 지구라트의 입장 방법이 룬 3개로 바뀌었습니다; 지구라트의 입구는 깊은 곳에서 나타나고, 판데모니엄에서도 생성됩니다.
 * 이제 조트의 오브를 들고있을 때, 포탈이 닫히지 않습니다.
 * 이제 지옥에 입장하기 위해 게르욘의 뿔피리가 필요하지 않습니다.
 * 이제 지옥에서 더 많은 몬스터들이 등장합니다. 또한 미노타우르스는 깨어있는 상태로 생성됩니다.
 * 지구라트의 몬스터 테마가 추가되었습니다.
 * 납골당 테마의 보상이 추가됩니다: 흡수, 고통, 흡혈 무기, 음에너지 저항 반지, 결계의 부적, 픽다트 하나, 네크로노미콘 또는 발동템, 스태프.
 * 쉬운 얼음 동굴은 메인 던전, 짐승 소굴, 오크 광산에서만 등장합니다. 어려운 얼움 동굴은 엘프 소굴이나 짐승 소굴의 서브던전에서 등장합니다.
 * 포탈의 제한시간이 더욱 짧아졌습니다. 또한 포탈을 처음 봤을 때 포탈이 빨리 닫히던 것을 삭제하였습니다.
 * 볼트의 마지막 층의 구조가 바뀌었습니다. 각 구역의 모서리가 뻥 뚫림 아래 사진 참고

캐릭터


  • New races:
    • Formicids possess four strong arms to use large weapons together with shields, in addition to strong natural digging abilities and a permanent stasis effect.
    • Vine stalkers regenerate quickly, but cannot heal with wands or potions; they possess innate spirit shield and an anti-magic bite.
  • Felids have an innate jump attack ability, allowing them to jump over other monsters to attack their target.
    • There must be a safe, unoccupied landing spot next to the target. One of these spots is selected at random for landing.
    • It is not possible to jump over giant or flying creatures.
    • Jumping causes exhaustion like berserk (but no slowing).
  • Felids can use wands.
  • Demonspawns' negative energy facet has the second level of rN replaced by "black mark," which gives melee attacks a chance to heal the player and apply a bad status to the victim.
  • The first two levels of the slow healing mutation only affect rates of healing when enemies are in sight (half and no healing for those levels respectively). Stat regeneration and the third level of the mutation are unchanged.
  • Venom Mages and Assassins no longer start with knowledge of potions of poison.
  • Fast/slow movement mutations no longer occur randomly.
  • Recommended backgrounds and species have been adjusted; in particular, backgrounds can recommend species that don't necessarily recommend that background and vice versa (e.g. CK -> Tr may be recommended whereas Tr -> CK is not).

 * 새로운 종족
     * 개미맨은 양손무기와 방패를 함께 사용할 수 있는 강력한 네 개의 팔을 소유하고 있습니다. 추가로, 땅을 팔수있는 능력과 영구적인 정지 효과를 받습니다.
     * 덩굴 추적자는 빠르게 재생하지만, 완드와 물약으로 회복할 수 없습니다. 또한 마나쉴드와 항마속성의 이빨 돌연변이를 가지고 있습니다.
 * 펠리드는 점프 공격 돌연변이를 가지고 시작합니다. 다음과 같은 상황에서 목표에게 점프 공격을 할 수 있습니다.
 * 펠리드는 점프 공격 돌연변이를 가지고 있습니다. 점프 공격을 하기 위해서는
     * 목표의 근처가 안전하고, 빈 공간이 있어야합니다. 공격 후 빈 공간 중 한곳으로 이동합니다.
     * 거대하거나 비행중인 생물을 뛰어넘을 수 없습니다.
     * 점프 후 일정턴 동안 탈진 상태가 됩니다. (느려지지는 않음)
 * 이제 펠리드가 완드를 사용합니다.
 * 데몬스폰의 음에너지 돌연변이의 2단계 효과인 음에너지 저항이 근접 공격시 일정 확률로 체력을 회복하고 적에게 흡수 효과를 주는 블랙 마크 돌연변이로 바뀌었습니다.
 * 재생력 감소 변이의 1, 2단계의 재생력 감소 효과는 시야내에 적이 있을 때에만(1단계에는 절반, 2단계에는 회복되지 않음) 적용되도록 바뀌었습니다. 재생 스탯과 3단계의 효과는 바뀌지 않았습니다.
 * 이제 암살자와 독 마법사는 독 물약이 자동으로 감정되지 않습니다.
 * 빠른/느린 이동속도 돌연변이는 이제 무작위로 생성되지 않습니다. (포션이나 카드로 생성되지 않는다는 말인듯)
 * 추천 종족, 직업을 바꾸었습니다. (해석못함) (예시: 혼돈의 기사 -> 트롤 으로 추천될 수 있지만 트롤 -> 혼돈의 기사로 추천되지는 않음)

몬스터


  • Guardian serpents no longer have Teleport Other; instead they get Blink Allies Encircle.
  • Lom Lobon can now cast Tornado.
  • The plain "dragon" is now known as "fire dragon".
  • Dragons, drakes, crabs, and acid blobs no longer flee at low health.
  • Jellies once again split.
  • Monsters are subject to summon caps.
  • Summoned creatures are dismissed upon the death of their summoner.
  • Word of Recall is now subject to a breath timer, and can be interrupted by causing a breath timeout (with e.g. curare).
  • Minotaurs appearing naturally outside of labyrinths now come with equipment.
  • Abominations don't heal naturally; those created from spells can heal by melding further with crawling corpses and macabre masses.
  • New enemies:
    • Fauns, who hex the player before attacking from afar, and their larger brethren satyrs, who can empower their nearby allies.
    • Wind drakes, who can breathe powerful blasts of wind and airstrike the player.
    • Thorn lotuses, plants adrift on the water that pepper the player with thorns fired from afar.
    • Thorn hunters, who fire volleys of thorns and create briar patches to impede their foes' movements.
    • Dryads, who turn the forest against you by casting Awaken Forest like spriggan druids and summoning snaplasher vines that pull their enemies around.
    • Water nymphs, who passively form a pool of water around themselves and strike down the player with said water.
    • Shambling mangroves, slow-moving, tough plants home to a nest of ravens or wasps.
    • Raiju, which can attack by transforming themselves into a bolt of lightning.
    • Worldbinders, abyssal enemies which summon low tier enemies from other branches.
    • Shock serpents, who build up electrical energy for a static discharge;
    • Mana vipers, snakes with an antimagic bite;
    • Naga sharpshooters, who snipe at the player with Portal Projectile;
    • Naga ritualists, who can amplify poison in enemies and also cast Olgreb's Toxic Radiance;
    • Salamander mystics, with Bolt of Magma, Haste Other, a single-target version of Ignite Poison, and Iskenderun's Mystic Blast;
    • Salamander firebrands, whose attacks cause a ring of flames to appear around the target.
  • A new set of enemies based on demonspawn, appearing in Pan.
    • Base types:
    • monstrous (auxiliary attacks and more HP);
    • gelid (rC++ and icemail - bonus AC which dissipates on fire damage);
    • infernal (rF++ and fire attacks);
    • putrid (rPois, gains HP on nearby kills);
    • torturous (augmentation, powered by pain, and spines).
    • Classes:
    • blood saint (Legendary Destruction, which casts random powerful conjurations, and Ephemeral Infusion, which temporarily heals nearby allies);
    • chaos champions (Chaotic Reflection, which inflicts a random hex-like effect on itself and the target, and Rearrange the Pieces, which shuffles the placement of nearby creatures);
    • warmongers (Grand Avatar, essentially a hybrid battlesphere and spectral weapon which triggers on sufficiently damaging attacks of nearby allies, and Sap Magic, a hex which hinders spellcasting success progressively as spells are cast);
    • corrupters (Plane Rend, which summons high tier enemies from other branches, and Corrupt Body, which inflicts a small set of temporary mutations);
    • black suns (Black Mark, which empowers nearby allies with various draining attacks that heal on hit, and previously existing spells Bolt of Draining, Malign Offering, and Dispel Undead).
  • Adjustments to lair branch enemies:
    • Siren songs' pulling effects are now irresistible if the player is already mesmerised.
    • Siren songs call drowned souls, weak temporary enemies with a drowning attack.
    • Manticores' spines now embed themselves in targets, causing damage while moving until a few turns is spent doing nothing to remove them.
    • Harpies no longer steal food.
    • Plain salamanders have been weakened, and all salamanders can slither around on land.
  • Adjustments to other enemies:
    • Deep elf demonologists summon more greater demons instead of minor demons.
    • Draconian knights have fewer but distinct spell sets focusing on ice and necromancy.
    • Metal gargoyles are now war gargoyles - fast and with the ability to fire metal fragments at targets.
    • Crystal golems are now crystal guardians - less health, but with the ability to fire crystal bolts that bounce off of all walls and deal either fire or cold damage on a per-bolt basis.
  • New uniques:
    • Asterion, a minotaur of Makhleb who flings Major Destruction and can employ Spectral Weapon with his demon weapon;
    • Natasha, a felid ex-familiar with minor spellcasting abilities;
    • Vashnia, leader of a squad of naga sharpshooters with translocational ability to match.
  • Moths of suppression, rock worms, lava fish, lemures, jellyfish, grey rats, spiny worms, giant amoebae, deep dwarf berserkers, agate snails, giant centipedes, and rotting devils are no more.
  • Ball lightnings are no longer permanently confused, instead seeking out targets like giant spores.
  • Killer Klowns have a different set of possible damage brands: strong poison, pain, drain speed, fire, cold, electric, and anti-magic.
  • Flying enemies are no longer immune to throwing nets.
  • Geryon can fly once again.
  • Antaeus gains Flash Freeze, an ice conjuration which impedes the target's movement for three turns.
  • Lamia has been de-throned.

 * 이제 수호자 뱀은 타인 공간이동 마법을 사용하지 않습니다. 대신 아군을 적 주위에 순간이동 시키는 마법을 사용합니다.
 * 롬 로본이 회오리 마법을 사용합니다.
 * '용'의 이름이 '화염 용' 으로 바뀌었습니다.
 * 이제 용, 드레이크, 게, 산성덩이가 체력이 낮을 때 도망가지 않습니다.
 * 젤리가 한번 더 분열합니다.
 * Monsters are subject to summon caps
 * 소환된 몬스터들은 소환사가 죽으면 사라집니다.
 * 이제 소집의 말(볼트에서 적이 동료들 리콜하는 마법) 사용 후 호흡 상태이상이 걸립니다. 또한 호흡 상태이상으로 중단 시킬 수 있습니다. (쿠라레 등)
 * 이제 미궁 밖에서 나타나는 미노타우르스는 장비를 들고 나옵니다.
 * 어보미네이션이 자연적으로 회복할 수 없습니다; 뒤틀링 소생 마법으로 생성되는 Crawling corpse와 Macabre mass로만 치료할 수 있습니다.
 * 새로운 몬스터
     * 파우누스와 사티로스, 플레이어에게 헤로운 상태이상을 걸거나 근처 몬스터들을 지원합니다.
     * 윈드 드레이크, 강력한 돌풍의 숨결과 선풍의 일격 마법을 사용합니다.
     * 가시 연꽃, 물 위에 떠있는 식물로 원거리에서 플레이에게 가시를 발사합니다.
     * 가시 사냥꾼, 가시를 발사하고, 적들의 움직임을 방해하는 들장미를 생성합니다.
     * 드라이어드, 스프리건 드루이드처럼 나무를 이용해 공격하고, 덩굴을 이용해 적을 끌어당깁니다.
     * 워터 님프, 그들의 근처에 물 웅덩이를 만들고, 그 물로 플레이어를 공격합니다.
     * 느릿느릿한 맹그로브, 느리게 움직이고, 까마귀나 말벌의 둥지가 있습니다.
     * 라이츄, 라이트닝 볼트쓰는 쥐.
     * 월드바인더, 다른 던전의 몬스터를 소환하는 어비스 몬스터.
     * 충격 독사, 전기를 모아 방출하는 뱀.
     * 마나 독사, 항마 효과의 깨물기를 사용하는 뱀.
     * 나가 명사수, 투사체의 전이로 플레이어를 저격함.
     * 나가 의식주의자, 올그레브의 독소의 광휘 쓰는 나가.
     * 샐러맨더 마법사, 용암 화살, 가속, 단일 표적의 독의 연소, 이스켄데룬의 폭발의 비수를 사용함.
     * 샐러맨더 선동가, 대상의 주위 8칸에 불기둥을 설치해 공격한다.
 * 판데모니엄에서 데몬스폰이 나타납니다.
     * 종류
          * 얼음같은 (냉저2, 얼음갑옷 - 얼음갑옷은 불 공격맞으면 사라짐)
          * 지옥의 (불저2, 불 속성 공격)
          * 부패한 (독저, 근처에서 누가 죽으면 체력회복)
          * 고문의 (증강. 데몬스폰 전용 변이 - 체력이 많을 때 공격력 강화, 고통으로부터 힘을 얻음, 가시 변이)
     * 직업
          * 블러드 세인트(무작위 고레벨의 파괴술 마법과 다른 적을 치료하는 마법을 사용함)
          * 카오스 챔피언 (자신과 대상에게 같은 피해를 입히는 마법과 타인의 위치를 바꾸는 마법을 사용한다.)
          * 전쟁광 (그랜드 아바타라는 자신의 공격을 따라하는 스펙트럴 웨펀같은 마법을 쓰고 나머진 모름)
          * 증회자 (다른 던전의 강한 적을 소환하는 마법을 사용하고 적에게 일시적 나쁜 변이를 걸음)
          * 검은 태양 (적을 드레인상태로 만들며 회복하는 능력과, 흡성 화살, 동료를 회복시키는 마법, 디스펠 언데드를 사용합니다.)
 * 짐승 소굴 몬스터
     * 사이렌의 노래에 유혹당했을 때, 사이렌에게 끌려가는 것을 저항할 수 없습니다.
     * 사이렌의 노래는 익사당한 영혼 이라는 적을 소환합니다. 영혼은 근처 물에서만 나옴.
     * 만티코어의 가시에 맞으면 움직일 때마다 지속데미지를 주는 상태이상에 걸립니다. 상태이상은 제자리에서 턴을 보내면 2-3턴 후 사라집니다.
     * 이제 하피가 음식을 훔치지 않습니다.
     * 샐러맨더가 약해졌습니다. 그리고 이제 모든 샐러맨더들이 땅 위를 기어다닙니다.
 * 다른 놈들
     * 딥 엘프 악마술사가 더욱 더 강력한 악마를 소환합니다.
     * 이제 드라코니안 기사들이 강령술, 냉기술에 초점을 맞춘 마법을 사용합니다.
     * 메탈 가고일이 워 가고일로 바뀌었습니다. - 빠르고, 목표에 금속을 발사하는 능력을 가짐.
     * 수정 골렘이 수정 수호자로 바뀌었습니다. - 체력이 적어짐. 하지만 모든 벽에 튕기는 화염 혹은 냉기 속성의 수정 화살을 발사함.
 * 새로운 네임드
     * 아스테리온, 마크레브를 믿는 미노타우르스. 마크레브의 대파괴 권능과 악마무기로 스펙트럴 웨펀마법을 사용함.
     * 나타샤, 펠리드 마법사 세번 사는데 약함.
     * 바시니아, 전이술 마법을 사용하는 나가 명사수들의 대장
 * 항마의 나방, 바위 벌레, 용암 물고기, 해파리, 레무어, 회색 쥐, 가시 벌레, 거대한 아메바, 딥 드워프 광전사, 거대 달팽이, 거대 지네, 부패의 악마가 사라졌습니다.
 * 전기 구체는 이제 거대 포자처럼 적에게 날아가 자폭합니다.
 * 살인자 피에로에게 새로운 공격 속성이 추가되었습니다: 맹독, 고통, 감속, 화염, 냉기, 감전, 항마
 * 이제 공중에 있는 적에게도 그물이 통합니다.
 * 이제 게르욘이 날 수 있습니다.
 * 안테이우스는 세 턴동안 목표의 움직임을 지연시키는 플래쉬 프리즈라는 새로운 능력을 사용합니다.
 * 라미아가 왕좌에서 물러났습니다. (위에있는 바시니아라는 네임드가 생기고 라미아가 사라진듯)

마법


  • Resisting an enchantment now displays a message showing how difficult in general the target will be to enchant, rather than how well or how poorly they fared on that particular resistance roll.
  • New spells:
    • Summon Lightning Spire (L4 Summoning/Air), which places a lightning spire up to two squares away from the player; it replaces Summon Scorpions in the book of Callings.
    • Summon Guardian Golem (L4 Summoning/Charms), which creates a golem that protects the player with Injury Bond and occasionally explodes on death; appears in the book of Callings.
    • Summon Forest (L5 Summoning/Translocations), which summons a dryad and temporarily converts terrain near the player to forest; it is in the Book of the Warp.
    • Glaciate (L9 Ice/Conjurations), which fires a great blast of ice in a cone, turning slain monsters into blocks of ice and Flash Freezing the survivors; it replaces Ice Storm in the Book of Annihilations.
  • Sticks to Snakes only works on missiles (arrows and javelins) now.
  • Conjure Ball Lightning has been reduced from level 7 to 6, and the duration of the ball lightning has been lowered.
  • Metabolic Englaciation has been reduced from level 6 to 5, and the slow duration is cumulative across casts.
  • Bolt of Draining has been reduced from level 6 to 5.
  • Fulminant Prism has been reduced from level 5 to 4.
  • Iskenderun's Battlesphere has been increased from level 4 to 5.
  • Ozocubu's Armour now has an encumbrance cap of 4, rendering it no longer usable with mottled dragon armour.
  • Song of Slaying has an increased duration and grants more slaying, but is subject to a lower power cap.
  • Swiftness now induces a period of sluggishness after it expires, and can't be stacked.
  • Several special cases for LRD damage types have been removed; ice, bone, stone and rock (including petrified enemies) all result in the same explosion.
  • Orb of Destruction now only appears in the Book of Power (was also in Annihilations).
  • Call Canine Familiar now only summons one canine, and does not summon jackals.
  • Repel and Deflect Missiles now expire on a per-deflection basis rather than being a duration.
  • Portal Projectile is now a duration, rather than firing individual projectiles.
  • All clouds caused by the player will dissipate much faster outside of your line of sight.
  • Removed spells: Dig, Summon Scorpions, Song of Shielding, Polymorph, Ice Storm.

 * Resisting an enchantment now displays a message showing how difficult in general the target will be to enchant, rather than how well or how poorly they fared on that particular resistance roll.
 * 새로운 마법
     * 번개 첨탑 소환, [4레벨, 소환/대기] 플레이어의 2칸 떨어진 곳에 번개 첨탑을 세움. 전갈 소환 마법을 대신함.
     * 수호자 골렘 소환, [5레벨, 소환/주술] 골렘을 만들어 플레이어를 지키고, 죽을 때 가끔 폭발을 일으킴. 부름의 마법서 에서 나옴
     * 숲 소환, [5레벨, 소환/전이] 드라이어드를 소환하고 일시적으로 플레이어 주변의 지형을 숲으로 변화시킴. 
     * 얼다세계, [9레벨, 얼음/파괴] 거대한 얼음폭풍을 발사해 죽은 몬스터를 얼음블록으로 바꾸고 살아있는 적에게 플래시 프리징 효과를 검. 얼음 폭풍을 대체함. 섬멸의 마법서에서 나옴.
 * 이제 나무토막 뱀(Sticks to snake) 마법은 투척무기(화살, 자벨린 등)로만 사용할 수 있습니다.
 * 번개의 구체(Conjure Ball Lightning)마법이 7->6레벨이 되었습니다. 또한 번개 구체의 지속시간이 짧아졌습니다.
 * 신진대사의 동결(Metabolic Englaciation)마법이 6->레벨이 되었습니다. 또한 감속의 지속시간은 누적됩니다.
 * 흡성의 화살(Bolt of Draining)마법이 6->5레벨이 되었습니다.
 * 폭발성 분광기(Fulminant Prism)마법이 5->4레벨이 되었습니다.
 * 이스켄데룬의 전투 구체(Iskenderun's Battlesphere)마법이 4->5레벨이 되었습니다.
 * 오조크부의 갑옷마법의 encumbrance cap(예전 갑옷 방해도) 이 4로 바뀌었습니다. 또한 얼룩 용갑옷과 같이 사용할 수 없습니다.
 * 살육의 노래(Song of Slaying)마법의 지속시간과 데미지 증가가 상향되었습니다. but is subject to a lower power cap
 * 쾌속의 다리(Swiftness)마법 사용 후 이동속도가 느려지고, 중첩 사용이 불가능 해집니다.
 * 리의 순간 해체술(Lee's Rapid Deconstruction)마법의 피해 유형의 몇가지 특별한 경우가 제거되었습니다: 얼음, 뼈, 돌, 바위 (석화된 몬스터 포함) 폭파 결과가 모두 같아짐 (이것도 뭔지 잘 모름)
 * 파괴의 구(Orb of Destruction)마법은 이제 힘의 마법서(Book of Power)에서만 나옵니다.
 * 견족의 노예(Call Canine Familiar)마법은 이제 한마리만 소환되고, 자칼이 소환되지 않습니다.
 * Repel and Deflect Missiles now expire on a per-deflection basis rather than being a duration.
 * Portal Projectile is now a duration, rather than firing individual projectiles.
 * All clouds caused by the player will dissipate much faster outside of your line of sight.
 * Removed spells: Dig, Summon Scorpions, Song of Shielding, Polymorph, Ice Storm.

아이템


  • The Orb of Zot no longer takes up an inventory slot.
  • Weapons are identified immediately on wield.
  • Wands are identified immediately on zapping.
  • Elemental evokers now recharge one at a time, with the one closest to full recharging charging first.
  • Items on the ground are no longer subject to item destruction.
  • Mottled dragon armour now has an encumbrance rating of 5 (was 4).
  • The jumping ego (available only on boots) gives a jump attack ability like that of felids.
  • The reaching brand for whips is no more.
  • Enchantment-like effects of chaos projectiles are now irresistible.
  • Spears, daggers, clubs, and hand axes are no longer good for throwing.
    • The artefact "Lehudib's crystal spear" has been removed.
  • New "tomahawk" item: a throwing missile, usable by all non-felids, between darts and javelins in damage.
    • Small race hunters and arcane marksmen may select tomahawks.
  • New "potion of lignification" - induces tree form.
  • Small races can use throwing nets.
  • Piercer gets the penetration brand (was vorpal).
  • Boots of the Assassin return in a new form: they now detect monsters and allow short-blade-quality stabbing with any weapon (or unarmed).
  • Hellfire now shoots hellfire bolts, dealing hellfire-branded damage and exploding.
  • The Elemental Staff is reworked considerably - it grants rElec, rF++, rC++, MR++, AC+5, and randomly deals elemental-branded attacks based on the user's Evocations skill.
  • The skin of Zhor now grants rC+++.
  • Leech drains HP on all hits (instead of 3/5 for other vampiric weapons).
  • Sniper is now a +15 vorpal crossbow with a slower rate of fire.
  • Snakebite is now a +5 venom whip that applies a curare effect on two out of five hits.
  • The Singing Sword is now a bastard sword.
  • The shield of the gong is now +27 with -5 EV.
  • New unrand: "macabre finger necklace" - gives warding and an extra ring slot.
  • New unrand: "boots of the spider" - gives clinging, trample immunity, and jump attack.
  • New unrand: "dark maul" - a very large, very slow two-handed weapon using the Maces and Flails skill.
  • New unrand: "hat of the High Council" - spellpower at the expense of spell success rates.
  • New unrand: "arc blade" - a cutlass which inflicts discharges of static electricity on targets it hits.
  • New unrand: "Spellbinder" - an antimagic demon whip which inflicts miscasts on magic-using targets.
  • New unrand: "lajatang of Order" - does silver damage (like the ammunition brand) and grants resistance to mutation.
  • The blowgun of the Assassin and Bullseye have been removed.
  • Potions with known type that would have no effect can no longer be quaffed at all.
  • Potions other than potions of porridge and blood no longer give nutrition.
  • All gauntlets and bracers are now gloves.
  • All caps and wizard hats are now plain "hats".
  • Great maces deal slightly less damage and are much less available than before.
  • The last item-targeting scroll and healing potion are automatically identified, assuming knowledge that they are item-targeting scrolls and healing potions.
  • Magical penetrating projectiles now pierce shields.
  • Ponderous items reduce movement delay by -1 (was -2), to match running items.
  • Electrocution weapons no longer cause discharges on targets in water.
  • Wearing body armour / rings no longer requires removing cloaks / gloves first.
  • Scrolls are destroyed less frequently by sticky flame.
  • Gold dragon armour, crystal plate armour, and plate armour have had their encumbrance ratings reduced (27 -> 25, 24 -> 23, and 19 -> 18 respectively).
  • The speed brand now grants 2/3 weapon delay and no damage reduction (was 1/2 delay and 10% damage reduction for melee weapons).
  • Racial weapons are no more.
  • Many changes to rods:
    • The rod of destruction now fires random bolts instead of having a pre-set selection.
    • The rod of fiery destruction has only one spell, Explosive Bolt, which explodes a fireball on every target hit in a line.
    • New rod: rod of shadows, which summons Shadow Creatures from a depth in the dungeon roughly equivalent to the user's skill with Evocations, drawing out-of-depth spawns after 16.
    • New rod: rod of clouds, which creates various clouds based on power, with high skill giving several new types of clouds.
    • The rod of warding, venom, demonology, and frigid destruction are gone.
  • Renamed items:
    • Sabres are now cutlasses (and the captain's cutlass has been adjusted to match);
    • Double swords are now bastard swords;
    • Triple swords are now claymores.
  • Removed potions of slowing.

 * 조트의 오브가 인벤토리로 들어가지 않습니다.
 * 무기를 장비하면 즉시 감정됩니다.
 * 완드를 사용하면 즉시 감정됩니다.
 * 정령 발동 아이템이 하나씩 충전됩니다. 완전 충전에 가장 가까운 아이템부터 충전됩니다. (이미 충전하고 있던 아이템 등)
 * 땅 위에 있는 아이템들은 파괴되지 않습니다.
 * 얼룩무늬 용갑옷의 encumbrance rating이 5로 바뀌었습니다. (원래 4)
 * 점핑 브랜드(신발에만 붙음)는 펠리드처럼 점프를 할 수 있습니다.
 * 채찍에 도달 브랜드가 붙지 않습니다.
 * 혼돈 발사체의 효과에 저항할 수 없습니다.
 * 창, 단도, 곤봉, 손도끼는 이제 투척에 적합하지 않습니다. (엉성하게 던졌다고 뜸)
     * 아티팩트 "레후딥의 수정창"이 사라졌습니다.
 * 새로운 아이템 "토마호크": 펠리드를 제외한 모든 종족이 사용할 수 있는 투사체, 위력은 다트와 자벨린의 중간.
     * 소형 종족 사냥꾼과 아케인 막스맨은 토마호크를 선택할 수 있습니다.
 * 새로운 포션 "목질화 물약": 나무로 변신함
 * 소형 종족도 투척용 그물을 사용할 수 있습니다.
 * 무기 "꿰뚫는 자(Piercer)"가 관통 브랜드로 바뀌었습니다. (원래는 보팔)
 * 암살자의 장화 개편: 암습의 추가데미지가 무기에 상관없이 단검급으로 바뀜.
 * 무기 "지옥불(Hellfire)"이 이제 폭발하는 지옥불 브랜드가 됩니다.
 * 무기 "다섯 원소의 지팡이(The Elemental Staff)" 개편: 전기저항, 불저항++, 냉기저항++, 마법저항++, AC+5, 플레이어의 발동술에 비례하는 랜덤한 원소 속성 공격
 * 방어구 "즈홀의 가죽(skin of Zhor)"은 이제 냉기저항+++ 을 줍니다.
 * 무기 "거머리(Leech)"가 피해량과 동일한 양을 회복합니다. (흡혈 브랜드는 3/5)
 * 무기 "저격수(Sniper)"가 +15 보팔 브랜드로 바뀌고 공격속도가 느려집니다.
 * 무기 "뱀물기(Snakebite)"가 2~5째 타격마다 쿠라레 효과를 주는 +5 채찍으로 바뀌었습니다.
 * 무기 "노래하는 검(The Singing Sword)"의 베이스가 바스타드 소드로 바뀌었습니다. (구 이중검)
 * 방어구 "징 방패(The shield of the gong)"가 +27강, EV-5로 바뀌었습니다.
 * 새로운 아티팩트
     * 목걸이 "섬뜩한 손가락 목걸이(macabre finger necklace)" - 와딩효과와 추가로 반지를 한개 더 낄 수 있음.
     * 신발 "거미의 장화(boots of the spider)" - 벽을 탈 수 있음. 넉백 저항. 점프 공격 가능.
     * +6 +6 보팔 브랜드 몰 (베이스 데미지 44, 적중률 -2, 딜레이 300%) "다크 몰(dark maul)" - 매우 크고, 매우 느린 양손 무기.
     * 모자 "고위 의회의 모자(hat of the High Council)" - 아크메이지 (스펠파워 상승). 안티-위자드리 (마법 성공률 감소). 은신 감소.
     * +3 +5 커틀러스 "아크 블레이드(Arc blade)" - 피격자 주위에 공전 방출 마법 효과. 전기저항.
     * +3 +6 악마의 채찍 "스펠바인더(Spellbinder)" 안티매직 브랜드. 마법 저항. 피격자가 사용하는 마법의 미스캐스트 효과.
     * +6 +6 은 라자탕 "질서의 라자탕 - 은 브랜드. 돌연변이 저항 (대부분 돌연변이 유발에 90%, 발광에 50% 저항 부적과 중복 적용되지 않음)
 * 암살자의 블로우건(The blowgun of the Assasin)과 황소의 눈(Bullseye)가 사라졌습니다.
 * 효과가 없는 감정된 물약은 마실 수 없습니다.
 * 오트밀 죽 물약과 피 물약을 제외한 물약이 허기를 채워주지 않습니다.
 * 건틀렛과 브레이서가 장갑으로 바뀌었습니다.
 * 모든 모자(Cap)와 마법사 모자(Wizard hat)가 모자로(Hat) 바뀌었습니다.
 * 대형 메이스(Great mace)의 공격력이 소량 감소하고 등장확률이 감소했습니다. (are much less available than before.)
 * The last item-targeting scroll and healing potion are automatically identified, assuming knowledge that they are item-targeting scrolls and healing potions.
 * Magical penetrating projectiles now pierce shields.
 * 심사숙고의(Ponderous) 브랜드의 이동속도 감소가 -0.1 (원래 0.2)로 바뀌었습니다. 또한 신속 브랜드와 함께 사용할 수 있습니다.
 * 전격 브랜드로 물속에 있는 적을 공격할 때 방전(주위에 전기데미지 주는 것)효과가 없어졌습니다.
 * 반지나 방어구를 뺄 때, 망토나 장갑을 벗지 않아도 됩니다.
 * 점착화염으로 스크롤이 조금 덜 파괴됩니다.
 * 황금 용 갑옷, 수정 판금 갑옷, 판금 갑옷의 방어구 패널티(encumbrance rating)가 감소했습니다. (27->25 , 24->23, 19->18)
 * 신속 무기는 이제 평소 무기의 2/3 속도로 하고, 데미지 감소가 없어졌습니다. (원래는 1/2 속도에 데미지 10% 감소)
 * 종족 무기가 없어졌습니다 (엘프제, 오크제, 드워프제)
 * 로드
     * 파괴의 로드(Rod of destruction)는 이제 랜덤한 볼트를 발사합니다.
     * 불의 파괴의 로드는 맞은 적 모두에게 폭발을 일으키는 관통마법 폭발 화살(Explosive Bolt) 한가지의 마법만 사용할 수 있습니다.
     * 새로운 로드; 그림자의 로드(Rod of shadows) 깊은 곳(Depths)에 있는 몬스터들을 섀도우 크리쳐 마법으로 소환하는 로드.
     * 새로운 로드; 구름의 로드(Rod of clouds) 스펠파워에 따라서 다른 구름이 생성되고 높은 발동술이 여러가지 구름을 소환할 수 있게합니다.
     * 결계, 맹독, 악마, 얼음의 (Warding, venom, demonlogy, frigid) 로드는 삭제되었습니다.
 * 아이템 이름
     * 세이버(Sabre)가 커틀러스(cutlass) 바뀌었습니다.
     * 이중검(Double sword)이 바스타드 소드(bastard sword)로 바뀌었습니다.
     * 삼중검(Triple sword)이 클레이모어(claymore)로 바뀌었습니다.
 * 감속의 물약이 사라졌습니다.

카드


  • The Elixir card now heals over time instead of instantly.
  • The Alchemist card is in decks of escape, but not wonders.
  • The Bargain card has been removed.
  • The Trowel card is in decks of wonder and only creates portals.

 * 이제 엘릭서 카드는 즉시 회복 대신 턴 당 회복으로 바뀝니다.
 * 알케미스트 카드가 탈출의 덱에서 나옵니다. 신비의 덱에서는 나오지 않습니다.
 * 바겐 세일 카드가 사라졌습니다.
 * 모종삽 카드는 신비의 덱에서만 등장합니다. 그리고 항상 포탈을 만듭니다.


  • A new deity: Dithmenos the Shadowed.
    • A temple god; guaranteed an altar in Temple or somewhere on D:2-9.
    • Accepts kills of most dungeon enemies, particularly those associated with fire or light.
    • Dislikes use of fire and light.
    • 1* piety grants an umbra which expands with piety.
    • 2*: Shadow Step - step adjacent to an immobile target creature no further away than your umbra.
    • 3* piety causes the player to occasionally bleed smoke on taking sufficient damage.
    • 4*: Shadow Mimic - the player's shadow sometimes mimics melee and ranged attacks and targeted spells (so long as they're not self-targeted).
    • 5*: Shadow Form - invisibility, resistance to many effects associated with darkness and 50% damage resistance at the expense of skill drain, a 50% reduction in melee damage output and significant reduction in spell power.
  • Gods no longer forgive the player for disliked effects of known wands of random effects and weapons of chaos.
  • Trolls of Cheibriados hunger considerably more slowly.
  • Cheibriados' Bend Time is available to all followers (was 1* ability).
  • Zin and Okawaru no longer care about the deaths of allies.
  • Okawaru no longer suppresses the demonic guardian Ds mutation.
  • Xom effects respect clarity and sustain abilities (as long as Xom is not feeling nasty).
  • Xom's confusion now caps at 20 turns.
  • Zin's Recite shows what will be affected by all of the relevant recitations.
  • Lugonu followers no longer suffer distortion unwield effects.
  • Yredelemnul gifts vampires instead of freezing wraiths.
  • Yredelemnul armies have a maximum combined total of three profane servitors and bone dragons.
  • Yredelemnul's servants are no longer angered when read-identifying a scroll of holy word.
  • Nemelex no longer gifts decks of dungeons.
  • Jiyva's abilities no longer use Invocations.
  • Divine wrath is now contingent on XP gain and cannot be waited out.
  • Okawaru, Trog, Makhleb, Yredelemnul, and Kikubaaqudgha wrath now scales better with player XL.
  • Vehmuet wrath now employs actual conjurations instead of miscasts.
  • Makhleb wrath can now hurl destruction at the player instead of being limited to servant summoning.
  • All skills eventually trainable by divine abilities can be trained immediately on worshipping that god (Invocations for many gods, Evocations for Nemelex, Necromancy for Kiku, and Shields for TSO per Divine Shield).

 * 새로운 신: 그늘진 자, 디스멘고스
     * 만신전에서 등장하는 신; 만신전 혹은 메인던전 2-9층 내에서 무조건 등장합니다.
     * 대부분의 던전 몬스터를 죽였을 때 신앙도가 오르고, 불이나 빛에 관련된 몬스터를 죽였을 때도 신앙도가 오릅니다.
     * 불이나 빛을 사용하는 것을 싫어합니다.
     * 신앙도
       * 신앙도에 비례하여 커지는 움브라 (은신 2배, 언데드, 악마, 이레델렘눌의 신도를 제외한 적의 회피율 감소, 후광 제거)
       ** 그림자 걸음: 움브라 안에 있는 움직일 수 없는 적 근처로 즉시 이동함. 뱀파이어에게는 사용 불가 (노 그림자)
       *** 일정량 이상의 피해를 입었을 때나 큰 피해를 한번에 입었을 때 연기를 흘림.
       **** 그림자 흉내: 가끔씩 플레이ㅓ의 그림자가 플레이어의 공격이나 마법을 따라함.
       ***** 그림자화: 마법 오염 없이 영구 투명화, 어둠과 관련된 많은 저항(음에너지 저항 3단계, 독저항, 전기저항, 부패저항, 마법 이뮨)과 모듶든 피해에 50%의 저항을 가짐. 하지만 사용 시 스킬 드레인 상태가 되고 모든 공격 데미지가 50% 감소하고 스펠파워가 크게 감소함. 그림자 상태에서는 공격당할 때 마다 연기를 내뿜음.
 * 이제 신들은 혼돈 무기나 랜덤 마법봉으로 인한 부정적인 효과들을 용서하지 않습니다.
 * 트롤로 체이브리아도스를 믿을 때 배고픔 감소효과가 매우 커집니다.
 * 이제 체이브리아도스의 시간 구부리기 권능을 신앙도가 * 일때도 사용할 수 있습니다.
 * 이제 진과 오카와루는 플레이어 동료의 죽음을 징벌하지 않습니다.
 * 이제 오카와루는 데몬스폰의 수호 악마 돌연변이의 효과를 막지 않습니다.
 * 명석함과 능력 유지 효과로 좀의 장난에 저항할 수 있습니다. (좀이 지루하지 않다면)
 * 좀의 혼란의 지속시간이 20 턴으로 바뀌었습니다.
 * 진의 설교를 사용하기 전 각 설교에 효과를 받는 적들을 표시해줍니다. (변절의 서: 인간 혐오의 서: 못생긴 것 이런식으로 미리 알려줌)
 * 이제 루고누의 신도들은 왜곡 무기를 뺄 때 부정적인 효과를 받지 않습니다.
 * 이레델렘눌이 냉기 망령(Freezing wraith) 대신 뱀파이어를 하사합니다.
 * 이레델렘눌의 언데드 수하는 최대 3명의 타천사와 본 드래곤 까지 가능합니다.
 * 이레델렘눌의 언데드 수하들이 신성한 언어 두루마리로 적대적이 되지 않습니다.
 * 이제 죠베가 던전의 덱을 주지 않습니다.
 * 지이바의 능력이 기도술에 영향을 받지 않습니다.
 * 이제 신들의 징벌은 경험치 획득에 따라 감소합니다. 또한 기다리는 것으로 신들의 징벌이 끝나지 않습니다.
 * 오카와루, 트로그, 마크레브, 이레델렘눌, 키쿠바쿠드하의 징벌이 플레이어의 레벨에 따라 강해집니다.
 * 베후멧의 징벌은 실제 파괴마법 대신 미스캐스트 효과를 사용합니다.
 * 신의 권능으로 결국 올릴 수 있게 되는 스킬들(샤이닝 원의 방패 권능으로 방패술, 죠베의 발동술, 키쿠로 강령술 등)이 있는 신을 믿었을 때, 처음부터 그 스킬을 올릴 수 있게 됩니다. (샤원의 방패권능이 뜨기전에는 방패술을 못올렸는데 이제 샤원을 믿자마자 방패술을 올릴 수 있음)

Interface


  • "Automagic" functionality similar to autofight has been added through the options automagic_enable, automagic_stop, and automagic_fight; it can be used to automatically cast spells in a specified slot in combat.
  • Different types of magical trap are coloured differently.
  • Unnaturally hard rock walls have a new default glyph.
  • The % screen has a new layout.
  • You are prompted to continue wearing/unwearing armour when a monster comes into view.
  • "pickup_mode = multi|single" is now "pickup_menu = true|false", with true being the default; "pickup_menu_limit" has been introduced to handle the old "auto:X" settings.
  • The WebTiles spectator box sorts names and links online player profiles.
  • New default minimap colours.
  • Examining a monster now displays the speeds at which it takes actions if those actions are slower or faster than its normal speed.


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