posted by Lmm 2015. 6. 12. 04:41

Out-of-Depth


돌죽에서는 가끔씩 대단히 강한 깊은 곳에서 나온 몬스터(OOD)가 생성됩니다. OOD가 생성 될 확률은 해당 층에서 보낸 턴에 비례하여 증가합니다. (비록 전체적인 몬스터의 생성률은 3,000턴 이후부터 꾸준히 감소하여, 15,000턴 부터는 몬스터가 생성되지 않습니다. 자세한 정보는 Scumming 항목 참고)

Crawl sometimes generates unusually hard out-of-depth (OOD) monsters to keep you on your toes. The possibility of out of depth monsters increases the longer you spend on a level (although the overall spawn rate progressively slows after 3,000 turns on that level, stopping altogether at 15,000 turns; see scumming for more details).


OOD는 포탈 던전(얼음동굴, 바자, 위자드랩 같은 곳)이나 1층으로 구성된 던전, 조트의 렐름, 판데모니엄, 어비스, 지옥에서는 생성되지 않습니다.

OODs do not apply to any portal vaults, any 1-level branches, Zot, Pan, Abyss and Hells.


OOD는 던전 1층에서의 700턴 동안은 생성되지 않습니다. 그리고 던전 2층에서의 584턴부터 생성될 확률이 증가합니다(?)

OODs do not apply for the first 700 turns on D:1, and are applied slightly less often for 584 turns on D:2.


모르겠음 7,800턴 후에 생성되는 몬스터들은 모두 OOD 몬스터이다?

All other levels have a straight 14% chance of moderate OOD fuzz for each monster at level generation, and the chances of moderate OODs go up to 100% after a ramp-up period. After 7800 turns, all the monsters are moderately OOD.


평범한 상황에서, 최대 5층 아래의 몬스터가 생성될 수 있습니다.

Under normal circumstances, the max possible difference is 5 levels.


"짱쎈 깊은곳에서 나온 몬스터"가 생성되는 두가지 원리가 있습니다; 하나는 (현재 층수 * 2 ) + 4 층 까지의 몬스터가 생성 되는 것 입니다.

This is the one used by vaults: the glyph used in vault definitions is an '8' 다른 하나는 현재 층수 + 0-26 사이의 무작위한 두 수의 평균 층 수의 몬스터가 생성되는 것 입니다. 짱쎈 OOD 몬스터는 플레이어가 한 층에서 몇 천턴 동안 Scumming을 하지 않는 이상 꽤나 보기 어렵습니다. 으악 모르겠다



There are two mechanisms for generating "super out-of-depth" monsters; one can generate monsters up to (current level * 2) + 4. This is the one used by vaults: the glyph used in vault definitions is an '8'; the other is current level + an average of two random numbers between 0 and 26. Super OOD monsters are quite rare, unless you scum on a floor for several thousand turns. They can happen after you reach 1400-117*depth turns (e.g. on D:13, they can happen at level generation) and the initial chance is 0.02%. After 3000 turns have passed, the chance increases until you reach 12,000 turns, at which point all monsters generated (if any) are created using the second super OOD method only.



Vaults will often contain overly powerful monsters: the vault designer can put in a random OOD monster via the above mentioned "8" glyph, or can specifically hard-code a difficult monster in a vault that can appear early on.



'돌죽' 카테고리의 다른 글

0.17  (0) 2015.09.03
[돌죽위키] Scumming 항목 번역  (0) 2015.06.12
[돌죽] 2015년 6월 7일 돌죽 업데이트 내역  (0) 2015.06.11
돌죽 데이터 베이스1  (0) 2015.06.08
불른드라스테 소감  (0) 2014.12.29